CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday 26 November 2009

NASIB MEREKA BERBEZA

Dua reality yang berbeza sempat aku harungi dalam dua bulan ini. Bulan Oktober yang lalu (1 Oct-23 Okt), aku sempat menabur khidmat di Sek Rendah Islam Bahrul Ulum (SRIBU)sebagai guru ganti. Kemudian, aku telah dipostingkan di SMK Lubuk Buntar sejak 27 Oktober lalu.

Antara tugasan harian setiap guru di SRIBU ialah mengajar pelajar-pelajar belajar membaca Al Quran. Aku tak terkecuali dari melaksanakan tugas tersebut. Aku ditugaskan mengajar pelajar-pelajar kelas 2 Osman. Rata-rata pelajar di sana membaca Iqra’ 5 dan 6, tetapi ramai juga yang telah membaca Al-Quran dan yang paling cepat telah membaca Juzuk 2. Dan ada dua tiga orang yang tertinggal dengan Iqra’ 3 dan 4. Dalam jangkaanku, InsyaAllah dalam tempoh 3 atau 4 tahun akan datang, mereka mampu untuk khatam Al Quran berdasarkan kemampuan mereka yang aku dapat lihat.



Beberapa minggu yang lalu, aku juga diberi kesempatan untuk membantu Ustaz dan Ustazah di SMK Lubuk Buntar untuk membuat ujian penilaian PAFA kepada pelajar-pelajar Tingkatan 3 yang telah selesai menduduki PMR. Lebih kurang 60 orang pelajar yang ada pada hari tersebut. Aku ditugaskan untuk mendengar Hafazan pelajar-pelajar bagi 10 surah terakhir dalam Al-Quran. Oleh sebab kekangan masa, aku hanya menguji 5 surah sahaja, iaitu Surah An-Nas, Al-Falaq, Al-Ikhlas, Al-Masad, dan Al-Nashr. Aku sempat juga untuk bertanyakan mereka sama ada sudah Khatam atau belum. Ternyata, Hampir seluruh pelajar lelaki belum khatam tetapi sudah berhenti belajar. Ramai juga yang belum pun naik Al-Quran.

Alhamdulillah, pelajar perempuan pula lebih cemerlang prestasi mereka. Ramai yang telah khatam. Walaupun ada lagi yang belum habis.

Pelajar perempuan juga lebih baik hafalan mereka. Rata-rata semuanya mampu membaca 5 Surah Hafazan tersebut dengan lancar. Sebaliknya pelajar lelaki, hampir setiap pelajar tidak mampu menghafal kesemuanya dengan lancar. Pasti ada satu dua surah yang tersangkut. Malah, ada yang kantoi surah An-Nas. Syukur surah Al-Ikhlas semua mampu hafal.

Tapi, itulah reality yang sedang melanda masyarakat sekarang. Masyarakat kampong mengalami masalah ini dengan begitu serius. Ramai remaja di kampong yang tak mampu membaca Al-Quran. Padahal, gejala-gejala negatif begitu rancak mempengaruhi kehidupan mereka.

Semoga aku diberi kekuatan oleh Allah untuk melakukan sesuatu untuk merubah nasib mereka. Sekurang-kurangnya, aku mampu untuk mengajar mengaji kepada mereka, sepertimana aku pernah melakukan di SRIBU.

Nasib dan peluang mereka dengan pelajar SRIBU memang berbeza.

0 comments: