CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday 29 November 2009

SETAHUN LALU DI KELANTAN

Rupa-rupanya dah setahun saat itu berlalu. Saat ini, genap setahun rombongan aku ke Kelantan bersama dengan teman-teman. Lebih tepat lagi dari 27-30 November 2008. Ziarah ke Kelantan berlangsung selama 4 hari 4 malam.



Perjalanan yang bagiku begitu puas dan penuh manfaat. Perjalanan yang mengikat ukhuwwah. Kembara yang membuatkan kita lebih mengenali diri sendiri dan sahabat-sahabat.

Terkenang sebelum berlangsungnya journey tersebut, aku memang ketandusan wang. Hidupku selama beberapa minggu hanya bergantung kepada duit syiling yang ku himpun sejak awal semester. Pada awalnya, memang banyak syiling 50sen. Tapi, lama kelamaan, duit 10sen yang aku usung ke kafe untuk membeli makanan.

Alhamdulillah, exam aku habis awal dan aku sempat untuk membuat servis ‘kereta sapu’ selama 4 hari. Dengan keuntungan perkhidmatan aku sebanyak RM200, aku jadikan sebagai bekalan untuk ke Kelantan.

Rombongan ini disertai 10 orang dengan menaiki sebuah van yang dipinjam dari En Chasiman. Ahli-ahli rombongan ialah aku sebagai pemandu utama, Hisyamuddin (pemandu), Ashraf (penunjuk jalan), Afzan, Sufian, Mior Azmi, Abdullah, Hamdi, Hisyam Lee,dan Hasan (adik Aminah).

Terima kasih kepada Ashraf yang telah menjadikan rumahnya sebagai tempat penginapan sepanjang ziarah berlangsung.

Rombongan yang matlamat utamanya untuk menghadiri Majlis Walimah Ghaffar dirancang juga dengan aktiviti-aktiviti sampingan yang berfaedah. Ahli rombongan sempat untuk menziarahi rumah Hisyam Lee, Adi Syahid, dan rumah Bismi.

Selain itu, kami sempat untuk bersiar-siar di KB Mall untuk mencari hadiah untuk pengantin. Kami juga berpeluang mendengar Kuliah Pagi di Jalan Dato Pati oleh Tok Guru MB.

Berpeluang melihat kegarangan ombak di Musim Tengkujuh di Pantai Bachok berdekatan rumah Bismi, dan keganasan hakisan di Pantai Sabak. Kami juga mencuri masa untuk bersiar-siar di tempat-tempat menarik di sekitar Kota Bharu.

Contohnya, Pasar Siti Khadijah untuk membeli-belah apa yang patut, Masjid Muhammadiah terus untuk solat Jumaat, Lapangan Terbang Pengkalan Chepa, Rantau Panjang dan beberapa lagi kawasan menarik.

Dalam perjalanan pulang, kami sempat bertandang ke rumah Ebby Saifullah yang baru beberapa bulan kehilangan ibu. Dan ketika di Baling sekitar jam 12 tengah malam, kami sempat lagi untuk ke Kolam Air Panas di Ulu Legong. Lebih kurang 1.30 pagi 1 Disember baru kami tiba di Pulau Pinang.

Huh, memang puas dan sangat menyeronokkan dengan aktiviti kembara memenuhkan cuti semester.

Tapi, peristiwa tersebut telah setahun berlalu. Mungkin keseronokan kembara bersama sahabat seperti itu tidak dapat berulang lagi dengan jumlah pesertanya sebegitu ramai.

Pada tahun ini, ada juga jemputan kenduri pada hari ini. Tapi, rombongan sebegitu memang sukar untuk direncanakan kerana kondisi semua orang telah berubah. Apatah lagi untuk dua tiga tahun akan datang.

0 comments: