CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday 25 June 2009

Surat Cerai Untuk Suami



"Ihsan, boleh tolong akak", kata seorang kakak berdekatan dengan rumah aku pada suatu pagi. "Ihsan, salin balik surat ni, cuma ihsan tukarkan je nama dan maklumat orang ni kepada maklumat akak", tambahnya lagi walaupun aku belum lagi menyatakan persetujuan.

Aku tak terkejut apabila didapati surat tersebut sebenarnya merupakan surat permohonan cerainya. Sebelum ni memang dah banyak yang akak ni dah luahkan pada umi. Umi seolah-olah sudah menjadi luahan perasaannya apabila krisisnya dengan suaminya semakin menjadi-jadi.

"Ihsan, hang tolong la kak ** tu, kesian kat dia", umi menyokong permohonnya. "Memang banyak ustaz yang dah bersetuju supaya dia dia bercerai dengan suami dia bila dia cerita masalah dia, orang pejabat agama pun kata cam tu gak", tambah umi lagi.

Surat Cerai Untuk Suami

Hati kecilku juga sebenarnya berpendapat sedemikian. Bercerai. Mungkin itu yang terbaik untuk akak ni.Bagi pandangan aku, kakak yang bertudung labih ni bagi ku begitu baik, dan taat pada suami dia. Apabila suami minta berhenti kerja, dia berhenti. Dan banyak lagi ketaatannya yang pernah umi cerita.

Tapi, apakan daya. Sudah jodoh dia. Dia disuamikan oleh seorang suami yang mengabaikan solat. 'Pasang' perempuan lain. Penyeksa emosi isteri. Menyekat hak isteri dan lain-lain.

Aku pun bersetuju, walaupun aku menyedari apa yang aku lakukan ini, bukanlah kerja biasa, tapi luar biasa, iaitu membantu seorang isteri bercerai dengan suaminya. Mudah-mudahan bukanlah menjadi dosa kepadaku.

Dan aku berharap, semoga inilah kali terakhir aku melakukan perkara ini dan kisah terakhir yang berlaku 'di depan mataku'. Selagi boleh diselamatkan, selamatkanlah.

sekadar hiasan

Semoga saudara-mara dan sahabat-sahabatku yang dah berkahwin tak terjerumus kepada perkara berat yang dibenarkan agama tetapi sangat dimurkai Allah ini. Tak terlupa kepada yang bakal berkahwin.

Walaupun hakikatnya, perceraian bukanlah perkara luar biasa dalam dunia artis sama ada di dunia mahupun di Malaysia. Seolah-olah memang itulah antara asam garam sebagai artis (walaupun diakui bukan semua artis sebegitu). Tetapi nampak gayanya, gejala bercerai kian menular di dalam masyarakat. Tak boleh salah seratus peratus atas muka mereka, sebab masing-masing ada sebab dan alasan sama ada yang syar'i ataupun tidak.

sekadar hiasan

Tapi, apa-apa pun semuanya perlu dirijuk kepada Al-Quran dan Hadis. Semuanya kuasa Allah, semuanya dalam pengetahua Allah. Yang penting, setiap dari kita melaksanakan yang terbaik terhadap tanggungjawab kita sebagai makhluk Allah dan sebagai manusia yang sudah pasti ditaklifkan dengan amanah.

Dan jangan lupa untuk sentiasa muhasabah diri dan memohon bantuan dari Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang serta dijauhkan dari segala bala dan bencana termasuk penceraian.

0 comments: