CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday 11 September 2009

Hebatnya Tautan Hati

Baru hari ni aku selesai baca novel tautan hati walaupun aku boleh dikategorikan sebagai ketinggalan. Apapun lega. Alhamdulillah. Hampir dua tahun hasrat aku untuk membacanya tertangguh. Sejak dari sahabatku, Fareed belum konvo hinggalah dah tiga tempat keja dia tukar. Faktor masa dan novel tu yang sering bertukar tangan membuat ku tak sempat nak baca. Tapi Alhamdulillah aku masih sempat baca. Tapi kali ni, novel hak milik kawan adik aku yang dipinjam. Seminggu jugak masa yang aku ambil untuk habiskan. Aku hanya baca pada masa lapang di bulan Ramadhan ini. Banyak aulawiyat lain yang lebih perlu diaula kan.

Begitu jauh imaginasi penulis novel ni. Tapi, masakan dia mampu menceritakan dengan mendalam pengalaman Asiah Yusra dan sahabat-sahabatnya jika dia sendiri tak pernah melalui pengalaman sebegitu.


Ternyata, pengisian dalam novel ini begitu hebat. Terasa rugi tak membelinya sebagai koleksi peribadi.

Banyak sekali mutiara yang boleh dikutip. Antaranya tentang dakwah fardiah, usrah, tarbiah, baitul muslim, pendidikan anak-anak, memilih jodoh dan sebagainya. Babak-babak penceritaan menarik walaupun banyak ending babak yang dapat diagak pembaca.

Fuh..mantap. So, boleh la aku meletakkan ranking novel Tautan Hati pada kedudukan No 1 dalam senarai novel-novel Islamik yang aku dah baca.

Kedudukan mengikut best :

1. Tautan Hati
2. Salju Sakinah
3. Ketika Cinta Bertasbih
4. Ayat-ayat Cinta
5. Surah-surah Rindu

Memang surah-surah Rindu tu paling tak best. Confirm! Sudah la aku beli kat Kelantan. Tapi, apa-apa pun redha ja.

Aku rasa kalau ada mana-mana penerbit yang nak buat filem Tautan Hati ni pun pasti menarik. Seperti filem Ayat-ayat Cinta dan Ketika Cinta Bertasbih. Hm, tapi aku rasa di Malaysia belum sampai tahap boleh buat filem cerita begini. Satunya, kalau dah filem pasti kena masuk pawagam. Pawagam kan salah satu tempat yang sensitive untuk masuk oleh golongan sasaran cerita ni?? (Aku pun x penah masuk pawagam).

Di Malaysia, kalau dapat buat drama Tautan Hati pun dah bagus. Macam novel Nur Kasih. Dah dijadikan drama pun. Drama yang di adaptasi dari novel. (aku pun xpenah baca novel Nur Kasih. Dramanya pun sikit-sikit ja aku tengok. Sebab aku memang tak suka tengok TV, sekadar memberi contoh).



-Alhamdulilah. Sempat juga aku mengunjungi blogku hari ni. Dah lama aku tak melawatnya.-

0 comments: