CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday 29 October 2009

Hadiah Hari Jadi yang penuh makna!!

Pada 27 Oktober tahun lalu, jatuh pada hari Deepavali. Sahabat-sahabatku yang bertuah ada yang mendapat pengumuman cuti umum bagi birthday aku pada 27 Oktober 2008. (aku pun dah lupa sebenarnya aku buat ni, ada yang mengingatkanku kembali peristiwa tahun lalu).

Tapi pada tahun ini, 27 Oktober yang ku lalui sangat bermakna dalam hidupku. Aku secara rasminya telah mendaftarkan diriku sebagai guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Lubuk Buntar, Kedah iaitu pada usiaku genap 23 tahun.

Aku anggap pendaftaranku di sekolah ini sebagai satu hadiah hari jadi buat diriku. Pada persepsi awalku, sekolah ini merupakan tempat kerja yang kondusif. Sekolah yang terletak di kawasan kampong yang tenang ini juga mewujudkan suasana yang agak tenang di sekolah.

Sekolah ini taklah sebesar mana. Jumlah gurunya tak sampai 50 orang. Semuanya Melayu. Pelajarnya pula tak sampai 600 orang. Bilangan pelajar bukan Melayunya tak sampai 10 peratus.

Sosio ekonomi kebanyakan keluarga pelajar di sini ialah kerja kampong, sama ada di kebun atau di ladang kelapa sawit dan getah. Ia memang menggambarkan suasana kehidupan kampong penduduk-penduduk di sini.

Kawasan Lubuk Buntar agak jauh dari bandar. Bandar yang terhampir adalah Parit Buntar di Perak.

Tetapi, sedikit yang mengejutkan aku ialah fesyen rambut pelajar lelaki di sini. Hampir semua pelajar di sini mempunyai fesyen rambut yang kurang sesuai sebagai pelajar sekolah. Fesyen rambut pacak-pacak memang menjadi trend di sini, seolah-olah tiada halangan dari mana-mana pihak.

Walau bagaimanapun, aku tetap bersyukur ditempatkan di sekolah ini kerana sekolah ini tidak mempunyai masalah disiplin yang keterlaluan. Masalah paling besar hanyalah merokok dan mencuri. Tiada pergaduhan atau jenayah-jenayah yang boleh merunsingkan guru-guru dan pentadbiran.

Dengan penempatan aku di sini, aku tidak perlu lagi mencari rumah sewa. Aku mampu berulang dari rumahku. Perjalanan dari rumahku hanya mengambil masa 20 minit. Jaraknya hanya 17km sahaja. Lebih kurang perjalananku dari rumahku ke sekolah tempat aku praktikal dahulu.

Apa-apa pun, semoga Allah membantuku dalam menjadi seorang pendidik yang cemerlang di sini.

Sunday 18 October 2009

Keputusan yang melegakan..

Alhamdulillah. Keputusan penempatan guru telah pun keluar. Debaran makin berkurang. Namun masih bersisa, kerana aku belum tahu daerah mana aku bakal dicampakkan, sama ada belah selatan Thai seperti Changlun atau Bukit Kayu Hitam, mahupun Padang Terap atau kawasan dataran padi di Yan, atau di kawasan Bandar di Alor Setar, Sungai Petani atau Kulim, atau di kawasan kebun buah-buahan dan kawasan hutan di Bandar Baharu yang juga bersempadan dengan daerah rumahku. Perjalanan dari rumahku di Parit Buntar ke Bandar Baharu hanya mengambil masa kira-kira 10 minit.

Debaran sama tetap timbul untuk jenis sekolah yang bakal aku ditempatkan.

Apa pun, aku sangat bersyukur kerana telah ditempatkan di negeri Kedah Darul Aman. Segalanya aku serahkan kepada Allah kerana Allah paling mengetahui yang terbaik untuk aku.



Dengan penempatan aku di Kedah, maka lengkaplah semua negeri Utara pernah aku diami.

Aku tinggal di Perak sejak aku lahir hingga usiaku 10 tahun di Bagan Serai dan Parit Buntar. Aku pernah tinggal di negeri Pulau Pinang semenjak aku berusia 11 tahun hingga berusia 18 tahun di daerah Seberang Perai Utara di Kepala Batas dan Penaga. Aku juga pernah tinggal di negeri Perlis dari usiaku 18 tahun hingga 20 tahun iaitu sejak 2004-2006 di Jejawi. Kemudian, kembali ke Perak hingga sekarang.

Dengan penempatan aku di Kedah juga bermakna loghat Utara yang menjadi bahasa pertuturan harian aku akan kekal InsyaAllah.

Penempatan aku di Kedah, aku pun belum merancang sehingga bila.

“Ya Allah, Kau mengetahui segala yang terbaik buat diriku. Kau permudahkanlah segala urusanku dan Kau bantulah diriku yang lemah dan hina ini dalam menghadapi segala ujian dan rintangan dalam hidup ini”.

Friday 16 October 2009

Debaran Posting

Ke mana aku selepas ini?

Debaran posting begitu mengasak jiwa. Aku sendiri pun tak pasti, ke mana aku selepas ini. Adakah masih di negeri Utara, atau tercampak ke Lembah Kelang atau selatan tanah air.

Sepanjang tempoh pengajian aku sejak tadika hinggalah ke peringkat universiti, semuanya di negeri utara. Sungguh tak sabar untuk aku menunggu 16 Oktober untuk menyemak keputusan penempatanku.

Ku kira, ramai kawan-kawan aku yang sedang bergembira kerana akan ditempatkan di negeri pilihan mereka. Mereka sudah boleh untuk menyusun strategi dan memikirkan siapa-siapa yang boleh dihubungi untuk memudahkan urusan tempat tinggal dan sebagainya.

Aku pula masih ternanti-nanti jawapan.

Negeri pilihanku hari tu Kedah dan Pulau Pinang. Huh, aku pun tak pasti boleh dapat ke tidak di negeri pilihanku itu.

Walaupun, aku sebenarnya bersedia untuk dicampakkan ke mana-mana.Aku tak kisah jika ditempatkan di Sabah atau Sarawak. Bagiku, setiap tempat, pasti ada cabarannya tersendiri. Hatta di sekolah mana pun aku berada, pasti cabarannya takkan sama.

Ini kerana manusia di setiap tempat itu berbeza-beza. Sudah tentu perangai dan ragamnya juga berbeza. Ya, ragam manusia adalah cabaran paling besar walau di mana jua kita berada. Maka dengan itu, pengalaman yang ditimba pasti berbeza.

Oleh itu, aku sangat bersetuju dengan pepatah Melayu yang mengatakan ‘Jauh perjalanan luas pemandangan’. Mungkin ini lah juga erti Kembara Kehidupan.


Tempat Kembaraku dalam perjuangan menuntut ilmu sebelum ini..

1. Sekolah Kebangsaan Bagan Serai, Perak
Tahun 1 Merah – 1993

2. Sekolah Kebangsaan Matang Gerdu, Bagan Serai
Tahun 2 Hijau – semester 1/1994

3. Sekolah Kebangsaan Seri Kerian, Parit Buntar, Perak
Tahun 2 Hijau – semester 2 /1994
Tahun 3 Hijau – 1995
Tahun 4 Biru – 1996
Tahun 5 Hijau – hingga bulan Feb 1997

4. Sekolah Kebangsaan Ara Rendang, Kepala Batas, Pulau Pinang
Tahun 5 Hijau – Feb – akhir 1997

5. Sekolah Kebangsaan Penaga, Pulau Pinang
Tahun 6 Yakin – 1998 (UPSR)

6. Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Al Mashoor (Lelaki)
Tingkatan 1 hingga 5

7. Pusat GIAT MARA Pongsu Seribu
Januari – April 2004

8. Kolej Matrikulasi Kedah
Mei 2004 – April 2005

9. Universiti Sains Malaysia
Julai 2005 – Ogos 2009

Mengajar

1.Sekolah Menengah Alang Iskandar, Bagan Serai, Perak (Praktikal)

2.Sekolah Rendah Islam Bahrul Ulum, Permatang Pauh (Guru Ganti)

3.????????????????????????????, negeri ?????????



Citynet Cyber Cafe
Permatang Pauh

1:20 am
16.10.09

Note: Aku datang CC ni, ingat nak cek kptsn posting. Tak kluar lagi rupanya.