CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday 30 September 2009

Testimoni Buat Sahabatku

Tahniah dan Selamat Pengantin Baru buat sahabatku yang telah selamat melangsungkan pernikahannya pada 3 Syawal yang lalu. Akhirnya terlaksana juga impianmu walaupun semasa kita di tahun pertama dulu, kau mengatakan akan berkahwin masa tahun 3. Haha. Tapi itulah takdir Ilahi di mana jodoh pertemuan di tangannya. Engkau bertemu jodoh selepas bergraduan. Direzekikan isteri seorang doctor lepasan medic UIA, dan berasal dari Kelantan. Tahniah sekali lagi buatmu..!!!



Semoga perkahwinan ini bukanlah menjadi batu penghalang kepada ukhuwah kita yang terbina sejak sekian lama. Boleh dikatakan engkau lah antara sahabat baikku sejak dari tahun pertama pertemuan kita sehinggalah kita selesai menamatkan pengajian. Semasa kita di tahun pertama, bagaikan tiada rahsia antara kita. Segala masalah pasti dikongsi bersama (bukan semua la).

Persahabatan kita bagiku begitu istimewa kerana melibatkan hubungan dengan ibu bapa ku dan keluargamu. Beberapa kali aku bermalam di rumah kakak dan abangmu. Dan beberapa kali juga engkau pernah bermalam di rumahku. Begitu juga dengan keluargamu yang lain. Beberapa kali ayah dan kakakmu datang ke rumahku.

Masihku ingat pertemuan pertama kaliku bersama keluargamu. Ianya bermula di satu perjalanan malam kita dari USM ke Hospital Taiping sewaktu kita di semester pertama dulu. Ini terjadi apabila engkau mengajakku menziarahi bapamu yang terlantar di hospital. Secara jujurnya aku keberatan untuk mengikutimu. Tapi aku pun hairan, kerana terus sahaja aku menyetujui ajakanmu.

SELAMAT PENGANTIN BARU

Perjalanan kita berdua dengan aku membonceng motosikalmu yang bermula jam 11 malam meredah kedinginan malam merentasi jambatan Pulau Pinang dan Lebuh raya Utara Selatan begitu segar dalam ingatanku. Mungkin ia pengalaman awal aku di USM dan bermulanya episode hidupku dengan motosikal tak lama kemudian.

Akhirnya kita tiba di rumah abangmu di sebuah taman di Simpang, dekat Taiping pada jam 1 pagi dan kita bermalam di situ. Keesokan paginya kita ke hospital. Di situlah saat aku bertemu dengan ramai ahli keluargamu. Aku tak dapat melupakan pelukan ayahmu kepada ku saat kita nak berangkat pulang ke USM.

Ternyata, Ziarah pengikat Ukhuwwah..

Banyak lagi pengalaman-pengalaman indah sepanjang persahabatan kita yang begitu bermakna dalam hidupku walaupun di tahun kedua kita mula sibuk dengan haluan sendiri. Aku mula terlibat secara aktif di dalam Persatuan Ilmu Pendidikan dan PMIUSM. Manakala engkau sibuk sebagai YDP Kelab Penyayang.

Namun, persahabatan kita masih berterusan dengan kesibukan kita menyiapkan tugasan yang diberikan pensyarah. Kerap kali kita dalam kumpulan yang sama bersama dengan Faiz. Kita sama-sama pernah ke Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang untuk menemuramah Pengurus MAS dalam sebahagian tugasan kursus PGT203. Kita juga sama-sama dalam satu kumpulan lakonan dalam tugasan PGT203 di mana Faiz telah menjadi lelaki lembut dan kita juga pernah sama-sama ke SMKA Al Mashoor Lelaki membentangkan proposal tentang School Based Assessment di hadapan Cikgu Linda Toh, cikgu Fizik aku dulu. Serta kita selalu sama-sama berjuang membuat laporan tugasan kita di malam terakhir sebelum tarikh hantar laporan.. Haha..




Tapi, lidah kan lagi tergigit. Masakan suami isteri. Apatah lagi persahabatan. Ada kala engkau terluka, adakala aku terluka. Kadang kala kita kecewa. Harapnya tingkah laku ku yang kadangkala tidak menyenangkanmu, tutur kataku yang kadang kala tajam merobek hati, dan hatiku yang kadang kala iri dan prasangka terhadapmu dimaafi dan aku telah lama memaafkanmu.

Semoga ukhuwwah yang telah terbina kekal hingga ke syurga walaupun kita telah di takdirkan berada dalam jemaah yang berbeza. Namun, itulah bukanlah penghalang terhadap ukhuwwah islamiyah yang murni.

Sekian buat sahabatku Noor Asrul Anuar bin Arifin. Semoga berbahagia disamping isteri tersayang Nur Syaqina binti Ismail. Semoga bahtera itu membawa ke syurga.

Selamat Pengantin Baru dan Salam Aidlifitri..
Raya tahun ni kita tak sempat nak berjalan bersama.



Ikhlas dari sahabatmu..

Mohammad Ihsan Kamarudin.
Parit Buntar,
30 September 2009/ 11 Syawal 1430H.

Friday 11 September 2009

Hebatnya Tautan Hati

Baru hari ni aku selesai baca novel tautan hati walaupun aku boleh dikategorikan sebagai ketinggalan. Apapun lega. Alhamdulillah. Hampir dua tahun hasrat aku untuk membacanya tertangguh. Sejak dari sahabatku, Fareed belum konvo hinggalah dah tiga tempat keja dia tukar. Faktor masa dan novel tu yang sering bertukar tangan membuat ku tak sempat nak baca. Tapi Alhamdulillah aku masih sempat baca. Tapi kali ni, novel hak milik kawan adik aku yang dipinjam. Seminggu jugak masa yang aku ambil untuk habiskan. Aku hanya baca pada masa lapang di bulan Ramadhan ini. Banyak aulawiyat lain yang lebih perlu diaula kan.

Begitu jauh imaginasi penulis novel ni. Tapi, masakan dia mampu menceritakan dengan mendalam pengalaman Asiah Yusra dan sahabat-sahabatnya jika dia sendiri tak pernah melalui pengalaman sebegitu.


Ternyata, pengisian dalam novel ini begitu hebat. Terasa rugi tak membelinya sebagai koleksi peribadi.

Banyak sekali mutiara yang boleh dikutip. Antaranya tentang dakwah fardiah, usrah, tarbiah, baitul muslim, pendidikan anak-anak, memilih jodoh dan sebagainya. Babak-babak penceritaan menarik walaupun banyak ending babak yang dapat diagak pembaca.

Fuh..mantap. So, boleh la aku meletakkan ranking novel Tautan Hati pada kedudukan No 1 dalam senarai novel-novel Islamik yang aku dah baca.

Kedudukan mengikut best :

1. Tautan Hati
2. Salju Sakinah
3. Ketika Cinta Bertasbih
4. Ayat-ayat Cinta
5. Surah-surah Rindu

Memang surah-surah Rindu tu paling tak best. Confirm! Sudah la aku beli kat Kelantan. Tapi, apa-apa pun redha ja.

Aku rasa kalau ada mana-mana penerbit yang nak buat filem Tautan Hati ni pun pasti menarik. Seperti filem Ayat-ayat Cinta dan Ketika Cinta Bertasbih. Hm, tapi aku rasa di Malaysia belum sampai tahap boleh buat filem cerita begini. Satunya, kalau dah filem pasti kena masuk pawagam. Pawagam kan salah satu tempat yang sensitive untuk masuk oleh golongan sasaran cerita ni?? (Aku pun x penah masuk pawagam).

Di Malaysia, kalau dapat buat drama Tautan Hati pun dah bagus. Macam novel Nur Kasih. Dah dijadikan drama pun. Drama yang di adaptasi dari novel. (aku pun xpenah baca novel Nur Kasih. Dramanya pun sikit-sikit ja aku tengok. Sebab aku memang tak suka tengok TV, sekadar memberi contoh).



-Alhamdulilah. Sempat juga aku mengunjungi blogku hari ni. Dah lama aku tak melawatnya.-