CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday 28 June 2009

Sahabatku, masihkah kalian ingat??

Sahabatku,
Ku masih terkenang peristiwa lalu,
Saat kita berasa pilu,
bak jantung ditusuk sembilu,
Angkara tangan manusia tak malu,
melakukan kejahatan secara melulu,
dek dihasut syaitan dan nafsu.

Masihkah kalian ingati?
Apabila kita dizalimi,
Hati kita disakiti,
Hak kita dinodai,
Hakikatnya kita diuji.

Cepat benar masa berlalu,
Setahun kurasa bagai seminggu,
ketika peristiwa itu berlaku,
tatkala menyambut mahasiswa baru,
Masihkah kalian ingat sahabatku?

Masihku ingat,
10 banner dicorak muslimat,
2 banner kedai yang buat,
12 banner yang sangat memikat,
Muslimin gantung ditempat gayat,
Susah payah kita melompat-lompat,
Badan sahabat dipanjat-panjat,
Dinding pun kita rabat,
Asalkan tali diikat kuat,
Demi menyampai satu matlamat,
Menyampai ucapan tahniah dan selamat,
Semoga hati mereka tertarik minat.

Tapi malangnya sahabat,
Ada manusia hati busuk dan jahat,
dengan syaitan mereka bersubahat,
kerana dengki dan dendam kesumat,
Mereka musnahkan apa yang kita buat,
Hak kita mereka liwat,
memastikan kita tak jadi kuat,
Andai adik-adik berjaya kita 'ikat'.

Begitulah muslimin muslimat,
Ujian menjadikan kita semakin erat,
Mungkin itulah hikmat yang tersirat,
Dengan takdir yang telah tersurat,
Semoga kita di dalam berkat,
Banyakkan solat dan munajat,
tak lupa kepada nabi kita selawat,
Semoga semua kita sempat bertaubat,
Atas dosa yang kita buat,
kerana 'kiamat' semakin dekat,
Mudah-mudahan hidup kita selamat,
di dunia juga akhirat..






Jumaat,
25 jun 09,
12.00am.
Parit Buntar.

-Ku menulis bukan nak mengumpat, tapi kerana teringat..

Thursday 25 June 2009

Surat Cerai Untuk Suami



"Ihsan, boleh tolong akak", kata seorang kakak berdekatan dengan rumah aku pada suatu pagi. "Ihsan, salin balik surat ni, cuma ihsan tukarkan je nama dan maklumat orang ni kepada maklumat akak", tambahnya lagi walaupun aku belum lagi menyatakan persetujuan.

Aku tak terkejut apabila didapati surat tersebut sebenarnya merupakan surat permohonan cerainya. Sebelum ni memang dah banyak yang akak ni dah luahkan pada umi. Umi seolah-olah sudah menjadi luahan perasaannya apabila krisisnya dengan suaminya semakin menjadi-jadi.

"Ihsan, hang tolong la kak ** tu, kesian kat dia", umi menyokong permohonnya. "Memang banyak ustaz yang dah bersetuju supaya dia dia bercerai dengan suami dia bila dia cerita masalah dia, orang pejabat agama pun kata cam tu gak", tambah umi lagi.

Surat Cerai Untuk Suami

Hati kecilku juga sebenarnya berpendapat sedemikian. Bercerai. Mungkin itu yang terbaik untuk akak ni.Bagi pandangan aku, kakak yang bertudung labih ni bagi ku begitu baik, dan taat pada suami dia. Apabila suami minta berhenti kerja, dia berhenti. Dan banyak lagi ketaatannya yang pernah umi cerita.

Tapi, apakan daya. Sudah jodoh dia. Dia disuamikan oleh seorang suami yang mengabaikan solat. 'Pasang' perempuan lain. Penyeksa emosi isteri. Menyekat hak isteri dan lain-lain.

Aku pun bersetuju, walaupun aku menyedari apa yang aku lakukan ini, bukanlah kerja biasa, tapi luar biasa, iaitu membantu seorang isteri bercerai dengan suaminya. Mudah-mudahan bukanlah menjadi dosa kepadaku.

Dan aku berharap, semoga inilah kali terakhir aku melakukan perkara ini dan kisah terakhir yang berlaku 'di depan mataku'. Selagi boleh diselamatkan, selamatkanlah.

sekadar hiasan

Semoga saudara-mara dan sahabat-sahabatku yang dah berkahwin tak terjerumus kepada perkara berat yang dibenarkan agama tetapi sangat dimurkai Allah ini. Tak terlupa kepada yang bakal berkahwin.

Walaupun hakikatnya, perceraian bukanlah perkara luar biasa dalam dunia artis sama ada di dunia mahupun di Malaysia. Seolah-olah memang itulah antara asam garam sebagai artis (walaupun diakui bukan semua artis sebegitu). Tetapi nampak gayanya, gejala bercerai kian menular di dalam masyarakat. Tak boleh salah seratus peratus atas muka mereka, sebab masing-masing ada sebab dan alasan sama ada yang syar'i ataupun tidak.

sekadar hiasan

Tapi, apa-apa pun semuanya perlu dirijuk kepada Al-Quran dan Hadis. Semuanya kuasa Allah, semuanya dalam pengetahua Allah. Yang penting, setiap dari kita melaksanakan yang terbaik terhadap tanggungjawab kita sebagai makhluk Allah dan sebagai manusia yang sudah pasti ditaklifkan dengan amanah.

Dan jangan lupa untuk sentiasa muhasabah diri dan memohon bantuan dari Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang serta dijauhkan dari segala bala dan bencana termasuk penceraian.

Friday 19 June 2009

Kembara ke Pahang

Katakanlah: Mengembaralah kamu di muka bumi, serta lihatlah bagaimana Allah telah memulakan ciptaan makhluk-makhluk dari asal jadinya; kemudian Allah akan memulakan ciptaan itu semula (pada hari akhirat) dalam bentuk kejadian yang baru. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
Al-Ankabut : Ayat 20

Semasa kesibukan pecutan terakhir menjelang peperiksaan KSCP baru-baru ini, Abdullah mengajak aku menghadiri walimah Shaikh Hizami dengan Kak Radieah di Pahang pada 13 Jun 2009. Berbagai alasan yang kuberikan kerana hatiku merasa berat untuk ke sana.

Jarak yang memisahkan Pulau Pinang dan Maran pulak, bukanlah dekat. Lebih dari 600km. Tambah-tambah pulak waktu itu, memang aku merasakan peluang untuk ‘lepas’ KSCP agak sukar.

Hatiku pulak masa tu lebih teruja untuk ke Kelantan, kerana di Kelantan, ada dua kenduri sahabat yang sedang menanti. Pemergian ke Kelantan lebih berbaloi dari ke Pahang fikirku.



Terima kasih sahabat atas kembara ini..

Pelbagai syarat yang aku kenakan kepada Abdullah (dan kepada diriku yang berbelah bahagi) jika tetap ingin mengajak aku bersama-sama pergi ke Pahang.

Pertama, ahli rombongan perlu cukup 4 orang. Kedua, aku mesti dapat menjawab exam KSCP dengan baik. Dan ketiga, umi ku memberi lampu hijau.

Tak disangka pula, keesokan harinya (iaitu sehari sebelum exam aku,10 Jun 09) Abdullah menelefon memaklumkan bahawa ahli yang bersetuju telah cukup 4. Abdullah, aku, Mior Azmi dan Abang Asyrul.

Terharu sungguh aku dengan kesungguhan Abdullah.. Siap dengan perancangan untuk pengangkutan lagi.

Tapi, apa-apa pun keputusannya, tetap di tangan aku. Kalau aku dapat jawab exam KSCP dengan baik, maka jadilah program ni. Jika tidak, sebaliknya akan berlaku.

Keesokan harinya, Alhamdulillah. Atas usaha aku dan keizinan Allah, aku dapat jawab dengan baik peperiksaan bagi Kursus ZCT 210 kali ini. Aku dapat rasakan lambaian hari konvokesyen Ogos nanti. Paling lega masalah kewangan yang akan ku hadapi semester depan (jika gagal exam ini) tidak perlu lagi aku fikirkan.

Maka, secara automatik, ada peruntukan kewangan untuk perjalanan aku ke Pahang nanti. Memang aku turut rasa ghairah untuk ke Pahang setelah yakin aku untuk ‘lepas’ KSCP ini.

Percutian ke Pahang ku anggap sebagai hadiah buat diriku.


Salah satu tempat menarik yang dilawati..

Kembara bermula

Kembara aku kali ini dirancang keseluruhannya selama 4 hari 4 malam. Dengan 3 hari 2 malam di Pahang.
Khamis 11.59 tengah malam, itulah jadual perjalanan bas Transnasioanl yang bakal aku naik. Namun kembaraku malam itu bermula jam 12.10 tengah malam hari Jumaat kerana bas mula bergerak meninggalkan Hentian Raya Parit Buntar lewat 10 minit dari jadual.

Sepanjang perjalanan, aku hanya mampu tidur-tidur ayam.

Tepat jam 3.40 pagi, aku minta izin diturunkan di Plaza Tol Jalan Duta, setelah permintaan pertamaku untuk turun di Restoran Jejantas ditolak. Permintaanku kali ini dibenarkan.

Tak lama kemudian Abdullah datang menjemputku, dan terus ke rumahnya di Sg Buloh. Setibanya di sana, ku dapati Mior sedang melayari bahtera mimpi di bilik Abdullah.
Aku pun turut serta bersama Mior kemudiannya.


Hari Pertama

Setelah selesai bersiap-siap dan solat Subuh pagi tu, kami bersama-sama menyentap sarapan pagi yang telah disediakan oleh emak Abdullah. Asyrul yang sampai sebelum tu, turut serta.

Lebih kurang pukul 8 pagi kami pun bertolak ke Pahang, menaiki kereta Asyrul.


Destinasi Pertama


Posing kat Taman Herba Jepun

Destinasi Pertama yang dituju ialah Bukit Tinggi. Lawatan ke Bukit Tinggi sebenarnya tak terdapat dalam perancangan program. Oleh sebab semangat yang membara untuk mengetahui keistimewaan tempat ini, kami pun terus mencapai kata sepakat untuk terus ke atas Bukit Tinggi atau Berjaya Hill (bukit inimilik syarikat Berjaya Holding) walaupun jalannya agak cerun dan agak lengang.

Setibanya di atas, kami ke Taman Arnab, tetapi sekadar singgah. Kemudian, perjalanan diteruskan ke Taman Herba Jepun. Tempat ini agak cantik dan sungguh menenangkan.

Agak mengejutkan apabila aku telah bertemu dengan sahabat sekelas ketika di Al Mashoor dulu. Walaupun rumahnya dekat saja dengan USM, tetapi di sini juga yang Allah takdirkan kami bertemu semula setelah lebih 6 tahun terputus hubungan.



Setelah puas berjalan di sini, perjalanan diteruskan, kali ini ke satu tempat yang direka bentuk ala Perancis. Fuh, tempat ini memang mengujakan. Ketika berada di sini, aku merasakan seolah-seolah seperti benar-benar di Eropah. Ditambah pula dengan cuacanya yang mendinginkan.

Tak di sangka pula, tempat yang agak jauh begini, ramai pelancong yang mengunjungi tempat ini. Apabila sudah puas berganbar dan menkmati keindahan tempat ini, manakala matahari pula dah tegak di atas kepala, kami meneruskan lagi perjalanan kami.

Kami meninggalkan Bukit Tinggi dengan rasa puas. Tetapi bagiku, lawatan ke tempat ini hanya berbaloi jika dibawa bersama kamera untuk mengabadikan kenangan. Jika tidak, anda akan rasa rugi kerana RM 10 dikenakan setiap orang untuk memasuki kawasan Berjaya Hill ini.


Gambar kenangan di bangunan ala-Eropah.


Perjalanan diteruskan ke destinasi yang dirancang, iaitu Pusat Konservasi Gajah yang terletak di Lanchang.

Bermesra dengan gajah merupakan pengalaman baru dalam hidupku. Begitu juga dengan sahabat-sahabat ku yang lain. Di sini, pengunjung berpeluang memberi makan kepada gajah, mandi bersama gajah,dan menunggang gajah.


Asyrul sedang menyuap makanan ke mulut gajah..

Tetapi, malangnya, kami hanya diberi kebenaran untuk memberi makan kepada gajah dan melihat gajah dimandikan, kerana pakej untuk menunggang gajah telah habis. Manakala, mandi bersama gajah pula tidak dapat dijalankan kerana air sungai tinggi pada hari tersebut.

Teruja juga aku melihat gajah-gajah liar yang mampu dijinakkan di sini. Gajah –gajah ini kelihatan bijak kerana seolah-olah boleh memahami bahasa pelatihnya.

Sahabat-sahabat, jika berpeluang datanglah ke sini. Masuk percuma. Terima Kasih diucapkan kepada Jabatan Perhilitan.

Perjalanan diteruskan dengan menghala ke arah Maran. Kami terus sahaja ke chalet yang telah ditempah beberapa hari sebelumnya. Chalet kepunyaan Majlis Daerah Maran ini ditempah untuk penginapan kami satu malam sahaja. Harganya RM 70.

Setibanya di sini, kami pun memasukkan barang-barang dan bersiap-siap untuk mandi di kawasan air terjun di Hutan Lipur Teladas (mungkin gabungan Telaga+Tandas = Teladas,kata Mior).

Setibanya di sana, memang mengecewakan. Abdullah yang paling beria-ia mengajak mandi air terjun petang itu paling kempunan. Kawasannya tak terurus, kemudahan infrastuktur terabai, paling teruk airnya dicemari dengan keladak-keladak (mungkin akibat dari pembalakan di kawasan atas). Memang tak lalu nak mandi di sini.

Sayangnya, apabila ramai manusia yang hanya mementingkan perut masing-masing sahaja tanpa mempedulikan hak-hak alam.

Akhirnya, kami pulang dan mandi di chalet sahaja.

Malamnya, tiada aktiviti yang dirancang selain solat di masjid dan makan malam.


Bergambar kenangan di depa chalet sblm check out..

Hari Kedua di Pahang

Pada pagi itu, tiada agenda yang dirancang. Tetapi, kami telah sepakat untuk bersiar-siar di kawasan chalet dengan berjalan kaki dan seterusnya singgah ke kedai untuk pekena roti canai. Sebenarnya, sebelum berjalan-jalan kami telah pun bersarapan di dalam chalet. Kami sempat menjamah roti dan tuna yang kami telah beli semalam sebagai bekalan untuk hari ini.

Apabila tiba waktu Zohor, kami telah bersiap-siap mengemas semua barang dan seterusnya ‘check out’ dari chalet.

Usai saja solat berjemaah jama’ Zohor Asar, terus kami menuju ke destinasi paling penting dalam kenbara kami ke rumah pengantin, Shaikh Hizami dan Radieah.
Rumah pengantin tak sampai 3 km dari chalet tempat kami menginap.

Setibanya di rumah pengantin, pasangan mempelai sedang ‘berposing’ untuk bergambar di atas pelamin. Kami pun tanpa berlengah terus menunggu giliran untuk bergambar bersama.

Kehadiran kami ke kenduri tersebut adalah di luar pengetahuan pengantin. Kami memang merancang untuk membuat kejutan atas kehadiran kami.


Selanat berbahagia Buat Sheikh Hizani dan Radieah

Dan ternyata, memang kedatangan kami mengejutkan Shaikh yang menyatakan ke tak sangkaan kehadiran kami.
Setelah puas makan nasi minyak selera Pahang dan bergambar, kami pun minta diri dan berangkat menuju ke destinasi seterusnya.

Lebih kurang jam 4 petang, kami tiba ke Hutan Lipur Berkelah atau Air Terjun Berkelah. Mengikut perancangan awal, kami akan berkhemah di sini selama satu malam, tetapi bergantung kepada cirri-ciri keselamatan yang di sediakan di tempat tersebut.

Apabila tiba di sana, dan setelah mendapati selamat untuk bermalam di situ, kami sebulat suara membuat keputusan dan memaklumkan kepada Balai Polis Gambang, iaitu balai polis terhampir dengan kawasan tersebut.

Kawasan tersebut tidak langsung mempunyai bekalan elektrik, dan kawasan perkhemahan yang di atas bukit, (hamper dengan air terjun) tidak di sediakan langsung tandas. Pengalaman berkhemah di Serdang sudah mengajar erti ‘jamban korek’.

Sebelum itu, urusan menyimpan kereta dan mendapatkan pengangkutan sangat menyusahkan.Atas sebab keselamatan, kereta perlu ‘diparking’ di tempat yang jauh, hampir 6 km dari kawasan bawah air terjun. Semuanya selesai lebih kurang 6 petang.




Kami perlu segera ke tapak perkhemahan sebelum hari gelap. Setelah beberapa ketika trekking, Pukul 7 baru kami tiba di tapak yang sesuai. Setibanya di sana, terus saja khemah dipasang. Hari yang telah pun gelap, menyebabkan kami tak sempat untuk mencari kayu api sebagai bahan bakar membuat unggun api.

Tetapi kami bernasib baik, kerana khemah kami berdekatan dengan khemah satu kumpulan lain, yang terdiri dari 2 buah keluarga. Kami menumpang cahaya unggun api kumpulan tersebut dan bergantung kepada suluhan lampu suluh yang di bawa sahaja.

Malam itu,kami diuji lagi, hujan yang turun telah menyebabkan kami berempat bersesak di dalam khemah. ( Memang bawa satu khemah ja). Khemah pula yang bocor dan tembus sedikit menggusarkan kami.

Tapi, alhamdulillah, hujan turut hanya seketika, selepas itu kami keluar dari khemah untuk menikmati keindahan langit ciptaan Allah, dengan bintang-bintang yang bertaburan di angkasa. Tak lama kemudian, kami mengembara di alam mimpi.


Hari ke tiga

Keesokan harinya, setelah solat subuh secara berjemaah dan bersarapan, kira-kira jam 7.30 pagi, kami memulakan pengembaraan kami ke tingkat tertinggi air terjun. Semuanya ada 7 tingkat. Kami berkhemah di tingkat dua.



Jungle Trecking kali ini memang berbeza dengan apa yang pernah aku lalui selama ini di Pulau Pinang. Cabarannya jauh lebih mencabar. Kami terpaksa melalui jalan yang sempit. Jalan yang licin dan cerun. Kami perlu memanjat batu, dan melalui pinggir jurang air terjun. Melompat dari batu ke batu.



Sepanjang pendakian, kami sempat mandi di salah satu tempat yang mengujakan kami. Kami juga sempat bergambar di tempat-tempat yang dirasakan menarik.

Setibanya di atas, subhanallah, hati kami teruja. Memang cantik air terjun yang Allah ciptakan. Berada itu sangat menenangkan jiwa.

Sekali lagi kami menjamah makanan yang dibawa dan bermandi-manda kemudiannya.

Hampir 12.30,kami tiba di tapak perkhemahan kami. Alhamdulillah, semuanya selamat tanpa ada kejadian yang tak diingini berlaku. Sungguh puas rasanya apabila dapat menikmati nikmat Allah yang sangat berharga ini. Sehingga tengah hari, ku kira, 6 kali telah ku mandi air terjun. Sehingga kepalaku terasa lain macam kerana airnya sejuk, tetapi sinar mentari begitu terik menerangi.

Kemudian, kami bersiap-siap untuk berangkat pulang. Dan selepas solat berjemaah, kami pun meneruskaan trekking turun ke bawah. Hampir pukul 3, kami tiba.

Setibanya di bawah, kami dapati pengangkutan (lori sapu) kami ke tempat kereta, telah pergi meniggalkan kami. Malang sungguh nasib kami, kerana 6.40 petang, baru kami dapat keluar dari situ.



Berangkat Pulang

Setelah solat dan makan malam. Kami terus berangkat ke Sg Buloh, ke rumah Abdullah. Malam itu, aku dan Mior bermalam di rumah Abdullah, sebelum berangkat pulang keesokan harinya (Isnin, 15 jun) menumpang Asyrul yang akan pulang ke Pulau Pinang.

...................................................................................
Oleh itu, bukankah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya dengan melihat kesan-kesan yang tersebut mereka menjadi orang-orang yang ada hati yang dengannya mereka dapat memahami atau ada telinga yang dengannya mereka dapat mendengar? (Tetapi kalaulah mereka mengembara pun tidak juga berguna) kerana keadaan yang sebenarnya bukanlah mata kepala yang buta, tetapi yang buta itu ialah mata hati yang ada di dalam dada.


Al-Hajj : ayat 46
………………………………………………………………………………………………

1. Alhamdulillah, kembaraku kali ini di permudahkan Allah. Aku telah selamat pergi dan pulang.

2. Terima kasih kepada sahabat-sahabat yang telah bersungguh-sungguh untuk menjayakan program kali ini, terutama kepada Abdullah, selaku pengarah, Asyrul selaku pemandu dan penyedia pengangkutan. Tak lupa kepada Mior, selaku pelengkap dan penghibur.

3. Terima kasih tak terhingga buat Abg Yusof Ibrahim yang telah memberi sedikit sumbangan kepada kembara ini.

4. Kos pengembaraan ke Pahang dari Sg Buloh (tak termasuk tiket Bas Parit Buntar-KL dan makan secara individu) hanyalah RM 40. Memang berbaloi.

Monday 8 June 2009

Sebuah Pertemuan

Dalam perjalanan ku ke kenduri Amer Shahreza dan Siti Mariam petang tadi. Tiba-tiba aku terdengar satu lagu yang pernah satu ketika aku selalu layan. Lagu yang penuh makna untuk diriku..

Terimalah.. Sebuah Pertemuan nyanyian UNIC..

Ketika diri mencari sinar
Secebis cahaya menerangi laluan
Ada kalanya langkahku tersasar
Tersungkur di lembah kegelapan

Bagaikan terdengar bisikan rindu
Mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu menyentuh kalbu
Menyalakan obor pengharapan

C/O 1:
Tika ku kealpaan
Kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan, tika aku
Diuji dengan dugaan?
Saat ku kehilangan keyakinan
Kau nyalakan harapan
Saat ku meragukan keampunan Tuhan
Kau katakan rahmat-Nya mengatasi segala

(*) Menitis airmataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan

Cinta yang semakin kesamaran
Kau gilap cahaya kebahagiaan
Tulus keikhlasan menjadi ikatan
Dengan restu kasih-Mu, oh Tuhan

C/O 2:
Titisan air mata menyubur cinta
Dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu
Damainya hati
Yang dulu resah keliru
Cintaku takkan pudar diuji dugaan
Mengharum dalam harapan
Moga kan kesampaian kepada Tuhan
Lantaran diri hamba kerdil dan hina

Ulang (*)

Syukur sungguh di hati ini
Dikurniakan teman sejati
Menunjuk jalan dekati-Nya
Tika diri dalam kebuntuan

Betapa aku menghargai
Kejujuran yang kau beri
Mengajarku mengenal erti
Cinta hakiki yang abadi

Tiada yang menjadi impian
Selain rahmat kasih-Mu Tuhan
Yang terbias pada ketulusan
Sekeping hati seorang insan
Bernama teman

P/S: Kepada semua sahabat yang berjuang utk KSCP, semoga mendapat keputusan idaman masing-masing. Dah masuk minggu exam utk KSCP dah..Jangan berputus asa. Berusaha hingga ke detik-detik terakhir. GUD LUCK semua....!!


Hilton
Bakti Permai
USM Penang
12.51am
8 Jun 09

Monday 1 June 2009

Depa dah Kawen!!!

Firman Allah:

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah dia menciptakan untuk mu isteri-isteri dari jenis mu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya di antara mu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir."
(Surah al-Rum 30:21)


Bila dah kawen.. tanggungjawab mereka makin bertambah.. bukan senang nak kawen.. Bukan mudah bila dah kawen. Mental, fizikal, emosi, rohani, dan kewangan semua kena bersedia..


Gambar hari bahagia Gayah and Bro Afzan Amir Hamzah


Kata seorang Pak Cik yang tiba-tiba bercerita bab kawen dengan aku,( pada hal, aku baru ja bertemu dengannya)..kawen merupakan fasa baru dalam hidup manusia. Sebab sebahagian besar hidup manusia diisi selepas dari tempoh kawen.

Oleh itu katanya, langkah pertama untuk melalui fasa ini ialah mencari isteri yang terbaik.. Jika gagal dalam perkahwinan,maka akan tercalarlah rekod hidup walau cemerlang manapun kehidupan mereka sebelum itu..

Bagiku, membina baitul muslim bagai kan satu projek besar melahirkan generasi. Di mana, pengarah projek, timbln, SU, Bendahari dan segala ketua AJK tidak lain tidak bukan suami isteri…

Apa-apa pun, tahinah untuk sahabat-sahabat yang dah kawen dan akan kawen.. Semoga berbahagia hingga ke syurga. Semoga sentiasa dalam keadaan "mawaddah wa rahmah".

Terdahulu,

Ghaffar & zaujah (2008)

Amela & zauj (14 Feb 2009)

Baiti & zauj (18 Mac 2009)

Gayah & Bro Afzan (30 Mei 2009)

Amer Shahreza & Ct Mariam (1 Jun 2009)

Adi Shahid & Fatariah (6 Jun 2009)

Kak Asmah Desa and zauj (6 Jun 2009)

Sheikh Hizami & Radiah..
(7 Jun 2009)

Hmm..who next? ( yang ni bukan your mother)..

Wait n see…

Semoga baitul Muslim yang terbina melahirkan generasi Rabbani memperkasa gerakan terpimpin..

Tahniah dan Selamat Pengantin baru untuk yang dah kawen!!!